Education and Public Policy
Resumen
Education and public policy go hand in hand as pillars for building more democratic, equitable, and inclusive societies. While education shapes critical individuals capable of understanding and transforming reality, public policy guarantees the objective conditions for this right to be realised in different social contexts. This relationship proves to be strategic in times of intense social, economic and technological change, in which the promotion of active citizenship and the reduction of inequalities are urgent challenges.
Citas
BRASIL. Ministério da Educação. 2020-atual — Histórico e avanços das políticas públicas de educação. 2025. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/historia/2020
DIAS, Érika. Mudanças na Educação brasileira e reconfiguração da política educacional: novas iniciativas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 2025, 33.126: e0251261. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362025003301261
FHC - FUNDAÇÃO. Educação no Brasil: políticas públicas dos últimos trinta anos. 2025. Disponível em: https://fundacaofhc.org.br/linhasdotempo/educacao/.
MARCONI, Lícia Pimentel; NASCIMENTO DOS SANTOS, Danielle Aparecida do; COSTA, Maria Luisa Furlan. Systematic Review on the Scientific Production on Inclusive School and Educational Inclusion Policies in Brazil. Revista Cocar, [S. l.], v. 15, n. 32, p, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4193.
RAMOS, Marta Batista. Políticas públicas na educação: a implementação do reforço escolar em uma comunidade carioca como auxílio na educação. Revista de Direito e Políticas Públicas, 2024. DOI: https://doi.org/10.26668/IndexLawJournals/2525-9881/2024.v10i1.10613.
SILVA, M. A.; SOUZA, R. L. Estado democrático de direito, políticas de avaliação e educação pública no Brasil. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 32, n. 124, p. 15-34, 2024. DOI: https://www.redalyc.org/journal/3995/399577692008/