Integration of knowledge: physiology at the intersection of biomedicine and physical education

Authors

  • Letícia da Costa dos Santos Graduanda em Biomedicina pela Universidade do Planalto Catarinense, Lages, Santa Catarina, Brasil.
  • Amanda Bassoli Branco Graduanda em Biomedicina pela Universidade do Planalto Catarinense, Lages, Santa Catarina, Brasil.
  • Renata Branco Coelho Graduanda em Biomedicina pela Universidade do Planalto Catarinense, Lages, Santa Catarina, Brasil.
  • Valentina Jung Graduanda em Biomedicina pela Universidade do Planalto Catarinense, Lages, Santa Catarina, Brasil.
  • Paulo Roberto Alves Falk Programa de Pós-Graduação em Ambiente e Saúde, Universidade do Planalto Catarinense - UNIPLAC, Lages, Santa Catarina, Brasil.
  • Elisa Maria Rodriguez Pazinatto Telli Programa de Pós-Graduação em Ambiente e Saúde, Universidade do Planalto Catarinense - UNIPLAC, Lages, Santa Catarina, Brasil.

Keywords:

physiology, interdisciplinarity, health education

Abstract

This study analyzes how the teaching of physiology serves as a bridge between the fields of Biomedicine and Physical Education. Physiology represents a point of convergence among various health disciplines, being essential both for clinical understanding and for interventions related to body movement. The aim of this work is to examine how physiology teaching can be shared across Biomedicine and Physical Education programs, promoting integrated training between the two fields. A narrative literature review was conducted, selecting texts that explore physiology education and interdisciplinarity in academic settings. The analysis identified three central themes: the relevance of physiology in health sciences, the limitations of isolated disciplinary approaches, and the potential for interdisciplinary practices in higher education. Results indicate that while gaps between fields persist, there are promising experiences that integrate theory and practice through connected methodologies and collaborative projects. It is concluded that integration enhances the understanding of the human body and strengthens the education of professionals prepared to address the complex challenges of health care.

References

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Registro em: 20 dez. 2017.

CAMARGO JUNIOR, Kenneth Rochel de. A biomedicina. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 15, p. 177-201, 2005.

CUNHA, Igor de Carvalho. Interdisciplinaridade na Educação Física. Unisanta Humanitas, Santos, v. 11, n. 1, p. 23-35, ago. 2022.

FAZENDA, Ivani. O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008. 199 p.

MOREIRA, Andressa da Costa et al. Levantamento do perfil do biomédico durante a graduação e no mercado de trabalho atual: projeto interdisciplinar de curso. Brazilian Journal of Development, [s. l], v. 6, n. 8, p. 60509-60517, 2020.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2006. 120 p.

SAAB JUNIOR, Edmond. Os Segredos da Longevidade: um verdadeiro manual para ser saudável e viver mais por meio da alimentação, da medicina preventiva e do equilíbrio do seu organismo. São Paulo: Citadel, 2019. 288 p.

SILVANY, Marco Antonio Araujo. A importância do ensino da Fisiologia nos cursos da área de saúde. Revista Sociedade Científica, Salvador, v. 7, n. 1, p. 1221-1237, fev. 2024.

SOUZA, Rosana Sandri Eleutério de; ROJAS, Jucimara. Educação Física e

Interdisciplinaridade na Educação de Infância. Motrivivência, Florianópolis, v. 20, n. 31, p. 207-222, jul. 2010.

Published

2025-09-25