High school students’ perceptions of sustainability: an exploratory study

Authors

  • Ailton Balduino Junior Laboratório de Levantamento e Análise Ambiental, Departamento de Solos e Recursos Naturais, Universidade do Estado de Santa Catarina, Lages, Santa Catarina, Brasil.
  • Luana Marinho Ventura
  • Paula Karine Ortiz Schweitzer
  • Mari Lucia Campos

Keywords:

sustainability, environmental education, interdisciplinarity

Abstract

This study investigates the understanding of sustainability among 2nd and 3rd year high school students, analyzing their theoretical knowledge and their practical application of the concept. The research seeks to identify challenges and opportunities in environmental education, highlighting strategies to improve the teaching of the subject in schools. Based on theoretical references such as Carvalho (2012) and Sachs (2007), the article emphasizes the need for an interdisciplinary approach to educate environmentally conscious citizens.

References

ABRELPE. Associação Brasileira de Empresas de Limpeza Pública e Resíduos Especiais. Panorama dos resíduos sólidos no Brasil – 2010-2021. Disponível em: http://www.abrelpe.org.br/Panorama/. Acesso em: 14 jan. 2025.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Ed. 70, 2011.

BATISTA, N. L.; BALDUÍNO JUNIOR, A. L. Compreensão de estudantes do ensino médio acerca do tema sustentabilidade. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12., 2019, Natal. Anais... Natal: ABRAPEC, 2019.

BERGLUND, T. et al. A cross-cultural comparative study of sustainability consciousness between students in Taiwan and Sweden. Environment, Development and Sustainability, v. 22, n. 7, p. 6287–6313, 1 out. 2020.

COSTIN, C. Educar para um futuro mais sustentável e inclusivo. Estudos Avançados, v. 34, n. 100, p. 43–51, 11 nov. 2020.

DE FÁTIMA, A. et al. Compostagem de resíduos sólidos orgânicos e produção de biofertilizante enriquecido. Revista Saúde & Ciência, v. 7, n. 2, p. 339–351, 30 ago. 2018.

DONATO, L. A. et al. Reciclagem: o caminho para o desenvolvimento sustentável. Polêm!ca, v. 15, n. 2, p. 23–34, 31 jul. 2015.

GAVIN, A. S.; AUDRIN, C. ESD in school: Understanding French-speaking Swiss pupils’ representations of sustainability. Environmental Education Research, v. 29, n. 8, p. 1144–1154, 2023.

GLIESSMAN, S. R. Agroecologia: processos ecológicos em agricultura sustentável. Porto Alegre: UFRGS, 2001.

GUERRA, F. S. Ecopedagogia: contribuições para práticas pedagógicas em educação ambiental. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, v. 24, n. 1, p. 235–256, 28 maio 2019.

LAZAR, N.; CHITHRA, K. Role of culture in sustainable development and sustainable built environment: a review. Environment, Development and Sustainability, v. 24, n. 5, p. 5991–6031, 1 maio 2022.

LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. São Paulo: Cortez, 1998.

LUSTOSA, M. A. F. S. et al. Compostagem como proposta didática para falar sobre solos no ensino fundamental. Scientia Plena, v. 13, n. 12, 17 jan. 2017.

MACHADO, A. C.; TERÁN, A. F. Educação ambiental: desafios e possibilidades no ensino fundamental I nas escolas públicas. Educação Ambiental em Ação, v. 17, n. 66, 6 dez. 2018.

MUGGLER, C. C.; PINTO SOBRINHO, F. A.; MACHADO, V. A. Educação em solos: princípios, teoria e métodos. Revista Brasileira de Ciência do Solo, v. 30, p. 733–740, 2006.

NUŢĂ, F. M. et al. The relationship among urbanization, economic growth, renewable energy consumption, and environmental degradation: A comparative view of European and Asian emerging economies. Gondwana Research, v. 128, p. 325–339, 1 abr. 2024.

OLIVEIRA, D. L. Solos: uma questão de sustentabilidade. Fortaleza: Delta, 2010.

PINEDA-MARTÍNEZ, M. et al. Impact of Video Games, Gamification, and Game-Based Learning on Sustainability Education in Higher Education. Sustainability, v. 15, n. 17, p. 13032, 29 ago. 2023.

PUENTES, R. V.; AQUINO, O. F.; QUILLICI NETO, A. Profissionalização dos professores: conhecimentos, saberes e competências necessários à docência. Educar em Revista, v. 34, p. 169–184, 2009.

SILVA, T. O.; SILVA, L. T. G. Os impactos sociais, cognitivos e afetivos sobre a geração de adolescentes conectados às tecnologias digitais. Revista Psicopedagogia, v. 34, n. 103, p. 87–97, 2017.

SOUZA, A. et al. A relevância da educação ambiental para o desenvolvimento da sustentabilidade: uma breve análise. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, v. 8, n. 4, p. 30–41, 6 jan. 2019.

SPODE BECKER, E. L.; CASSOL, R. Um breve olhar sobre o Programa Nacional de Juventude e Meio Ambiente. GeoTextos, v. 11, n. 1, p. 50–65, 10 jul. 2015.

TURETTA, A. P. D.; CASTRO, S. S.; POLIDORO, J. C. Solos, sustentabilidade e provisão de serviços ecossistêmicos. Boletim Informativo da SBCS, mai./ago. 2017. Disponível em: https://www.alice.cnptia.embrapa.br/alice/bitstream/doc/108052 2/1/2017040.pdf . Acesso em: 14 jan. 2025.

UNESCO. Década das Nações Unidas da Educação para o Desenvolvimento Sustentável, 2005-2014: documento final Plano Internacional de Implementação. Paris: UNESCO, 2005.

WIETHÖLTER, P. D. L. D.; SCHETINGER, M. R. C. A sustentabilidade dos solos a partir das percepções de estudantes de uma escola do campo. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 12, n. 3, 11 dez. 2019.

WORLD COMMISSION ON ENVIRONMENT AND DEVELOPMENT. Our common future. Oxford: Oxford University Press, 1987.

Published

2025-10-02